REDIT-Projektet
REDIT-Projektet

REDIT-Projektet

Under hösten 2016 arbetade forskare på Ekonomihögskolan vid Linneuniversitetet med att ta fram ett ramverk för att studera små och medelstora företags digitala mognadsgrad och digitaliseringsprocesser. Projektet genomfördes med stöd av Europeiska unionen, Regionförbundet i Kalmar län och Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet.

Med start från januari 2018 finansierar Europeiska unionen, Regionförbundet i Kalmar län och Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet ett tre år långt projekt där framtaget ramverk omsätts till handling. Projektets övergripande mål är att bidra till en fördjupad förmåga för små och medelstora företag att ta till vara digitaliseringens möjligheter och med det stärka sin konkurrenskraft.

Projektets målsättning

Projektets övergripande mål är att bidra till fördjupad förmåga för små och medelstora företag i regionen till att ta till vara digitaliseringens möjligheter och stärka sin konkurrenskraft.

Projektet förväntas ge följande resultat för deltagande företag:

  • en ökad förståelse för den egna verksamhetens digitaliseringsbehov,
  • en ökad förståelse för vad som underlättar respektive försvårar den egna verksamhetens digitaliseringsprocesser,
  • bättre underlag för hur den egna verksamhetens digitalisering kan ledas och utvecklas,
  • bättre beslutsunderlag för verksamheter i sin roll som kravställare vid inköp av digitala tjänster och produkter, samt ökad nyttorealisering, ökat värdeskapande och stärkt konkurrenskraft.

Projektet förväntas ge följande resultat för regionförbund och andra regionala näringslivsaktörer:

  • en ökad förståelse för det regionala näringslivets digitala mognad,
  • en ökad förståelse för det regionala näringslivets pågående digitaliseringsprocesser,
  • bättre beslutsunderlag för regionförbund och andra regionala näringslivsaktörer i sitt utformande av stöd till det regionala näringslivets digitalisering.

Projektet förväntas ge följande resultat för akademi:

  • ökad kunskap kring digitaliseringsprocessers utseende bland svenska små och medelstora företag,
  • ökad kunskap kring hur svenska små och medelstora företag agerar för nyttorealisering vid digitala initiativ,
  • minskat kunskapsgap gällande relationen mellan digitalisering och ökad konkurrenskraft bland små och medelstora företag.

Leave a Reply