Hur är temperaturen på er Digitala Transformation?
Företagets digitala transformation är i allra högsta grad någonting dynamiskt. För att bättre förstå denna dynamik har vi i projektet tagit fram ett verktyg att ta “temperaturen” på företagets pågående digitala transformation. Att ta företagets “digitala temperatur” ger inte en heltäckande bild, dock bidra den till en berikande ögonblicksbild. Vår förhoppning är att resultatet ska inspirera till reflektion och nya perspektiv för en framgångsrik digital transformation.
Ta Företagets Digitala Temperatur
Vill ni ta tempen på företagets digitala transformation är det bara att följa instruktionerna nedan. Vill ni vara en del av projektets pågående studie kring digital transformation finns möjlighet att fylla i påståendena nedan i en webbenkät. Ni finner länk till enkäten här: REDIT-Företagets Digitala Temperatur.
- Värdera/ranka respektive dimensions tre påståenden från ett till sju utifrån vad som bäst stämmer in på ert företag just nu (1=stämmer inte alls; 7=stämmer fullständigt).
- Räkna samman den totala poängsumman för respektive dimension.
- Analysera ert företag.
- Reflektera över resultatet och vilken input det ger till företagets digitala transformation.
Fem Dimensioner av Digital Transformation
Värderingen baseras på antagandet att företagets agerande tar sig olika uttryck och omfattning baserat på grad av digitalisering i företagets omgivning. Den första dimensionen utgör en påverkande faktor och redovisas som omgivningens grad av digitalisering. Digital transformation komprimeras till att omfatta påståenden från de fyra dimensionerna: företagets digitala kapabilitet, företagets digitala värdeskapande, företagets digitala strategi, och företagets digitala nytta.
Dimension 1:
Företagets Digitala Spelplan
I REDIT pratar vi om omgivningen som företagets digitala spelplan. En spelplan med ett antal centrala komponenter att kontinuerligt följa och förhålla sig till: agerande från konkurrenter, samarbetspartners, kunder och branschorganisationer, samt nivån på regional/kommunal digital infrastruktur. Med en god förståelse för den digitala spelplanen och på vilket sätt den påverkar företaget, ges bättre förutsättningar för en hållbar och framgångsrik digitalisering.
Påståenden
Värdera/ranka respektive påstående från ett till sju (1=stämmer inte alls; 7=stämmer fullständigt).
Företagets resultat för dimensionen är antingen LÅG (totalt 1-12p) eller HÖG (totalt 13-21p).
Påstående | Stämmer inte alls | Stämmer fullständigt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1.- Vår bransch präglas av en hög grad av digitalisering. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
2.- Våra kunder kan beskrivas som digitalt mogna. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
3.- Vår samverkan med andra företag och organisationer sker till stor del med hjälp av olika digitala lösningar. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Total poäng: | ______ |
Dimension 2:
Företagets Digitala Kapabilitet
Företagets digitala kapabilitet omfattar dess kärnkompetenser och dynamiska förmåga att bemöta en föränderlig omgivning. Företagets kapaibilitet är oftast unik och svår att imitera. Desto mer välutvecklad digital kapabilitet, desto starkare är företagets konkurrenskraft.
Påståenden
Värdera/ranka respektive påstående från ett till sju (1=stämmer inte alls; 7=stämmer fullständigt).
Företagets resultat för dimensionen är antingen LÅG (totalt 1-12p) eller HÖG (totalt 13-21p).
Påstående | Stämmer inte alls | Stämmer fullständigt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1.- I vår verksamhet har vi en genomgående hög kompetens när det gäller att arbeta med olika digitala lösningar. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
2.- Vi har en god förmåga att anpassa vårt sätt att agera efter den digitala utveckling som sker. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
3.- Vi använder digitala lösningar för att utveckla nya produkter/tjänster. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Total poäng: | ________ |
Dimension 3:
Företagets Digitala Värdeskapande
Digitalt värdeskapande sätter fokus på hur företag använder och harmoniserar digital teknik i den dagliga verksamheten för att kunna leverera värde till sina kunder. I praktiken innebär det att sätta fokus på samspelet mellan digital teknik, människor, processer och förändring.
Påståenden
Värdera/ranka respektive påstående från ett till sju (1=stämmer inte alls; 7=stämmer fullständigt).
Företagets resultat för dimensionen är antingen LÅG (totalt 1-12p) eller HÖG (totalt 13-21p).
Påstående | Stämmer inte alls | Stämmer fullständigt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1.- I vårt företag är informationsteknik och internetbaserade tjänster avgörande för att vi ska kunna leverera till våra kunder. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
2.- Vi analyserar den data vi har kring våra kunder och våra interna processer för att fatta bättre beslut. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
3.- I vårt företag har vi riktlinjer eller motsvarande kring hållbarhet som innebär att vi ska minska vår miljöpåverkan med hjälp av digitala lösningar. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Total poäng: | ________ |
Dimension 4:
Företagets Digitala Strategi
Digital strategi sätter fokus på företagets uttalade och medvetna plan för att dra nytta av digitaliseringens möjligheter. Sammantaget bör företagets strategier kring det digitala syfta till att ta tillvara existerande digitala resurser, innovativt utveckla och använda nya, samt etablerar en samsyn kring digitaliseringens roll i företaget så att både operationell effektivitet och ett unikt värdeerbjudande kan skapas.
Påståenden
Värdera/ranka respektive påstående från ett till sju (1=stämmer inte alls; 7=stämmer fullständigt).
Företagets resultat för dimensionen är antingen LÅG (totalt 1-12p) eller HÖG (totalt 13-21p).
Påstående | Stämmer inte alls | Stämmer fullständigt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1.- I vår organisation finns en uttalad strategi för företagets digitalisering. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
2.- Våra digitala initiativ är resultatet av ett strukturerat planeringsarbete. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
3.- Det finns en hög grad av ömsesidig förståelse mellan företagets ledning och ansvariga för digitalisering om vilka digitala initiativ som ska prioriteras. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Total poäng: | ________ |
Dimension 5:
Företagets Digitala Nytta
I studien efterfrågas i vilken grad företagen anser att deras digitala initiativ brukar löna sig. Med digitala initiativ menas inköp av teknik och tjänster, införande av system för verksamhetsstöd eller liknande. Företagets digitala nytta förstås dels i relation till den förändring som möjliggjorts i organisationen, interna prestationer, och dels vad som möjliggjorts i relation till företagets omgivning, externa relationer.
Påståenden
Värdera/ranka respektive påstående från ett till sju (1=stämmer inte alls; 7=stämmer fullständigt).
Företagets resultat för dimensionen är antingen LÅG (totalt 1-12p) eller HÖG (totalt 13-21p).
Påstående | Stämmer inte alls | Stämmer fullständigt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1.- Våra satsningar i digitala initiativ brukar löna sig. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
2.- Företagets olika digitala initiativ har lett till att vi når ut till fler kunder. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
3.- Våra digitala satsningar har inneburit att vi får mer arbete gjort än vad som tidigare var möjligt. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Total poäng: | ________ |
Analys av Digital Transformation
Baserat på gjord värdering/ranking av de fem dimensionerna kan företaget placeras i en av fyra positioner av digital transformation: digital framkant, digital relevans, digital skugga, eller digital risk. Följ de fyra stegen och analyserna nedan.
Analys 1: Omgivningens grad av digitalisering
Baserat på den totala poängen från värdering av företagets digitala spelplan placeras företaget antingen i kategorin lågt eller högt horisontellt. Fördelning görs enligt följande:
LÅG: total poäng mellan 1-12 poäng.
HÖG: total poäng mellan 13-21 poäng.
Analys 2: Grad av digital transformation
Baserat på den totala poängen från värdering av de fyra dimensionerna: kapabilitet, värdeskapande, strategi och nytta placeras företaget antingen i kategorin lågt eller högt vertikalt. Fördelning görs enligt följande:
LÅG: total poäng mellan 1-48 poäng.
HÖG: total poäng mellan 49-84 poäng.
Analys 3: Positionera företagets digitala
transformation
Efter analys 1 och 2 ges företaget en av fyra positioner av digital transformation: digital framkant, digital relevans, digital skugga, eller digital risk. Företagets position är en sammantagen ögonblicksbild baserat på gjord värdering.
Analys 4: Är företaget en Urtyp
eller en kombination
Företaget kan uppvisa olika kombinationer av de fyra dimensioner som utgör digital transformation. Till exempel kan företaget värderat omgivningens grad av digitalisering HÖG och dimension fyra, företagets digitala strategi, LÅG. Detta innebär ett tillfälle av digital risk. Samtidigt kan företaget värderat dimension två, företagets digitala kapabilitet, HÖG, vilket innebär ett tillfälle av digital relevans.
Beroende på företagets sammansättning kan insikt ges om vilka områden företaget kommit längre i gällande sin digitala transformation.
Företaget klassificeras som en urtyp om alla fyra dimensioner av digital transformation har värderats karakteristiskt för en viss position.
Hur kan jag förstå företagets position?
Position:
Digital Framkant
I denna position återfinns företag som upplever sin bransch präglad av en låg grad av digitalisering, men detta till trots agerar med hög grad av digital transformation. Urtypen för företag i denna position präglas av hög kompetens när det gäller att arbeta med olika digitala lösningar, de har ett tydligt och naturligt inslag av digital teknik i sitt värdeskapande till kund, företaget har uttalade strategier för sin digitalisering, och deras digitala initiativ är i stor utsträckning lönsamma.
Position:
Digital Relevans
I denna position återfinns företag som upplever sin bransch präglad av en hög grad av digitalisering, och som agerar med en hög grad av digital transformation. Urtypen för företag i denna position präglas av hög kompetens när det gäller att arbeta med olika digitala lösningar, de har ett tydligt och naturligt inslag av digital teknik i sitt värdeskapande till kund, företaget har uttalade strategier för sin digitalisering, och deras digitala initiativ är i stor utsträckning lönsamma.
Position:
Digital Skugga
I denna position återfinns företag som upplever sin bransch präglad av en låg grad av digitalisering, och som själva uppvisar en låg grad av digital transformation. Urtypen för företag i denna position präglas av en låg grad av kompetens när det gäller att arbeta med olika digitala lösningar, de har inga eller bristande inslag av digital teknik i sitt värdeskapande till kund, inga uttalade strategier för företagets digitalisering, och låg grad av lönsamma digitala initiativ.
Position:
Digital Risk
I denna position återfinns företag som upplever sin bransch präglad av en hög grad av digitalisering, men som uppvisar en låg grad av digital transformation. Urtypen för företag i denna position präglas av en låg grad av kompetens när det gäller att arbeta med olika digitala lösningar, de har inga eller bristande inslag av digital teknik i sitt värdeskapande till kund, inga uttalade strategier för företagets digitalisering, och låg grad av lönsamma digitala initiativ.
Hur jämför företagets position med Region Kalmar läns resultat?
Sammantaget förekommer digital framkant i 14% av tillfällena, digital relevans i 37%, digital skugga i 28%, och digital risk i 21%.
Totalt är 38% av deltagande företag identifierade som urtyper fördelade enligt följande för respektive position: digital framkant 9%, digital relevans 41%, digital skugga 36%, och digital risk 14%.
Är företagets position fastlåst?
Nej, mot bakgrund av den digitala teknikens utveckling, branscher som förändras och företag som utvecklas är det missvisande
att betrakta företags digital transformation som någonting statiskt! I själva verket är det det i högsta grad någonting dynamiskt och i rörelse. Utifrån identifierade positioner av digital transformation framträder fyra rörelser av intresse att beakta.
Rörelse 1:
Från digital risk
till digital relevans
Behovet av rörelse verkar oundvikligt och i viss utsträckning brådskande för att inte verksamheten helt ska äventyras. Denna första rörelse är således till största del en reaktiv rörelse initierad av företagets utsatta position
Att initiera rörelse mot digital relevans:
1.-Börja tänka strategiskt för hur företaget ska kunna dra nytta av digitaliseringen.
2.-Göra investeringar i digitala initiativ och undersöka möjligheter till att ta del av regionalt som nationellt stöd.
3.- Etablera kontakter med personer och sammanhang som besitter kompetens inom digital transformation.
Rörelse 2:
Från digital skugga
till digital framkant
För företag i digital skugga finns en slumrande potential. För dessa företag skulle ett ökat engagemang kring sin digitala transformation kunna skapa en långsiktigt stark position. Denna andra rörelsen är till stor del en proaktiv rörelse initierad av företaget
Företaget kan systematiskt arbeta för att bli bättre rustade och för att ta fram en rimlig digital strategi. Här kan företaget med fördel initiera ett väl avgränsat digitalt pilotinitiativ från vilket lärdomar kan göras.
Rörelse 3:
Från digital skugga
till digital relevans
Denna tredje rörelse är en från digital skugga till digital relevans. En rörelse som till stor del är reaktiv, troligtvis initierad av en ökad digitalisering i företagets omgivning, exempelvis i form av digitala initiativ från konkurrenter, eller ökad efterfrågan från kunder på möjligheter till digital kommunikation och relation. Förändringar som troligen utgör ett tryck på företaget att självt agera.
För företag som inte i någon större utsträckning engagerat sig i digital transformation är det av stor vikt att vara lyhörd för det som sker i omgivningen, likaså att agera och inte skjuta beslut på framtiden. Med handlingskraft och en ödmjuk hållning ges goda förutsättningar för att undvika att ofrivilligt hamna i kategorin digital risk.
Rörelse 4:
Ökad digital
relevans
Denna fjärde rörelse är att betrakta som en naturlig, proaktiv rörelse i företagets strävan efter bibehålla eller utöka sin konkurrenskraft.
För de företag som ännu inte är urtyper för kategorin digital relevans är det främst förmågan att använda digital teknik för ökat värdeskapande, samt att i företaget ha uttalade strategier för digitala initiativ som tenderar till att släpa efter. Det är rimligt att anta att dessa två områden är av stor vikt för de företag som aspirerar på att ta ytterligare kliv i riktning mot ökad digital relevans. En rörelse för ökad relevans ställer krav på tillförsel av ny kompetens, att sätta av tid och kraft för innovativ produktutveckling, samt utveckla ett allt mer digitalt mindset och organisationskultur.
Mer information och vidare kontakt
Delta i studien?
Det finns möjlighet att delta i studien och bidra till ökade insikter och ny kunskap. Via en webbenkät besvaras påståenden kring företagets digitala temperatur. Påståenden är de samma både till innehåll och antal som de som finns på hemsidan. Ni finner webbenkäten via denna länk: REDIT-Företagets Digitala Temperatur
Läsa mer?
Ladda ner någon av projektets olika rapporter. Ni finner dem via denna länk: REDIT-rapporter.
Kontakt med en forskare?
Välkommen att kontakta projektets arbetsgrupp och forskare. Ni finner kontaktuppgifter via denna länk: REDIT-kontakt.