REDIT
Om REDIT

Om REDIT

REDIT-projektet syftar till att tydliggöra företagets digitala transformation. I REDIT ses inte digital transformation främst som en teknisk fråga, istället betonas vikten av ett strategiskt helhetsperspektiv för att kunna fånga dess komplexitet. 


Projektet

Bakgrund

REDIT är ett initiativ finansierat av EU´s regionala utvecklingsfond, Region Kalmar län och Linnéuniversitetet. Projektet pågår under tre år och är tänkt att bidra med kunskap kring hur små och medelstora företag kan dra nytta av digitalisering för ökad konkurrenskraft. Projektet vänder sig till företag i hela Region Kalmar län, från olika branscher, med olika förutsättningar, erfarenheter och syn på digitalisering. Tanken är att projektets aktiviteter samt den kunskap och erfarenhet som skapas, ska vara till inspiration och nytta både för enskilda företag som för regionen som helhet. 

REDIT-projektet tar avstamp i den pågående och allt mer genomgripande samhällsdigitaliseringen. Många är de forskare och experter som menar att även om mycket har skett inom området så är det inget mot vad som kan förväntas ske framöver. En fortsatt intensiv teknikutveckling i kombination med en accelererande integration av digital teknik ger allt tydligare effekter inom i stort sett alla branscher och samhällsfunktioner; effekter som både antar en destruktiv som kreativ karaktär då digitaliseringen till sin natur bryter ned befintliga och bygger upp nya värdeskapande logiker, strukturer, kompetenser etc. Med digitalisering presenterar sig således både nya möjligheter och nya utmaningar. Erfarenhet och forskning visar dock på en tydlig utmaning för företag i att navigera digitaliseringsprocesser på ett sätt så att nytta och värde genereras samtidigt som risker och hot minimeras.

Målsättning

REDIT-projektetets övergripande mål är att bidra till fördjupad förmåga för små och medelstora företag i regionen till att ta till vara digitaliseringens möjligheter och stärka sin konkurrenskraft.

Projektet förväntas ge följande resultat för deltagande företag:
  • en ökad förståelse för den egna verksamhetens digitaliseringsbehov,
  • en ökad förståelse för vad som underlättar respektive försvårar den egna verksamhetens digitaliseringsprocesser,
  • bättre underlag för hur den egna verksamhetens digitalisering kan ledas och utvecklas,
  • bättre beslutsunderlag för verksamheter i sin roll som kravställare vid inköp av digitala tjänster och produkter, samt ökad nyttorealisering, ökat värdeskapande och stärkt konkurrenskraft.
Projektet förväntas ge följande resultat för region och andra regionala näringslivsaktörer:
  • en ökad förståelse för det regionala näringslivets digitala mognad,
  • en ökad förståelse för det regionala näringslivets pågående digitaliseringsprocesser,
  • bättre beslutsunderlag för region och andra regionala näringslivsaktörer i sitt utformande av stöd till det regionala näringslivets digitalisering.
Projektet förväntas ge följande resultat för akademi:
  • ökad kunskap kring digitaliseringsprocessers utseende bland svenska små och medelstora företag,
  • ökad kunskap kring hur svenska små och medelstora företag agerar för nyttorealisering vid digitala initiativ,
  • minskat kunskapsgap gällande relationen mellan digitalisering och ökad konkurrenskraft bland små och medelstora företag.

Finansiärer

Projektet medfinansieras av:

  • Europeiska regionala utvecklingsfonden,
  • Region Kalmar län
  • Linnéuniversitetet

Arbetsgrupp

Till projektet har flera kompetenta personer varit inkopplade, vid olika tidpunkter, i olika roller, och för olika uppgifter. Projektet har haft två duktiga amanuenser/projektassistenter anställda, Hampus Horndahl och Evelina Berggren. De har vid olika perioder arbetet med att kontakta företag och samla in enkätuppgifter. Projektets arbetsgrupp utgörs av Dr. John Jeansson och Dr. Krister Bredmar. Det är de som planerar, ansvarar, och genomför projektets olika aktiviteter.

Referensgrupp

  • Per Servais, Professor vid Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet
  • Magnus Garp, Digitaliseringskoordinator, Region Kalmar län
  • David Lengström, VD, ALMI företagspartner Kalmar län
  • Louise Östlund, VD, Kalmar Science Park

REDITs Teoretiska Ramverk

Baserat på tidigare forskning och erfarenhet har ett teoretiskt ramverk bestående av tio dimensioner tagits fram för att fånga den digitala resa företag gör. Tillsammans ger dessa dimensioner en helhetsbild och blir till viktiga komponenter för att lyckas med digitala transformation. De tio komponenterna delas in i tre huvudområden: (1) företagets digitala spelplan, (2) företagets digitala förmåga, (3) företagets digitala värdeskapande.

Företagets Digitala Spelplan: omgivningens betydelse

Företagets digitalisering existerar inte i ett vakuum. Det som sker i företaget är tydligt sammanlänkat och påverkas av det som pågår i dess omgivning. I REDIT pratar vi om omgivningen som företagets digitala spelplan. I REDIT har fyra områden i företagets omgivning identifierats som centrala att kontinuerligt följa och förhålla sig till:

  • digital infrastruktur,
  • kunden,
  • lagar & policys,
  • branschens klimat.
Företagets Digitala Förmåga: konsten att göra digitalisering

Med digital förmåga menas både det företaget har i form av olika resurser, och det sätt företaget använder det man har för en framgångsrik digitalisering. Företagets digitala förmåga är, kanske mer än någonsin, en fråga om att navigera digital transformation snarare än teknisk installation. I REDIT har fyra områden identifierats som centrala och viktiga att kontinuerligt följa och arbeta med:

  • organisationskultur,
  • digital strategi,
  • kapabilitet,
  • användande av digital teknik. 
Företagets Digitala Värdeskapande: att skapa och fånga nytta

Digital affärsnytta är inte så enkelt att identifiera och realisera som man kanske kunde hoppas på. Företagets investering i olika digitala initiativ kommer såklart med en förhoppning om att de ska ge någonting tillbaka. När det gäller investeringar i informationssystem och informationsteknik har det historiskt sett visat sig vara en utmaning att få tag på den nytta som motiverat investeringen. Företagets arbete för affärsnytta beskrivs i ramverket REDIT som företagets digitala värdeskapande och förstås ur två perspektiv:

  • Interna prestationer,
  • externa relationer.

Mer information och vidare kontakt

Delta i studien?

Det finns möjlighet att delta i REDITs olika studier och bidra till ökade insikter och ny kunskap. Via en webbenkät besvaras påståenden kring exempelvis företagets digitala temperatur. Ni finner webbenkäten via denna länk: Delta i REDIT


Läsa mer?

Ladda ner någon av projektets olika rapporter. Ni finner dem via denna länk: REDIT-rapporter.


Kontakt med en forskare?

Välkommen att kontakta projektets arbetsgrupp och forskare. Ni finner kontaktuppgifter via denna länk: REDIT-kontakt.