Att Fånga Digital Transformation
Företagets digitala transformation är inte statisk utan i allra högsta grad någonting dynamiskt. För att bättre förstå denna dynamik har vi i projektet försökt ta “temperaturen” på den pågående digitala transformationen bland småföretagare i Region Kalmar län. Vår förhoppning är att resultatet av studien ska inspirera till reflektion och nya perspektiv för en framgångsrik digital transformation.
Studien
Studien har pågått mellan hösten 2018 och fram till våren 2020. Projektet har över telefon bett företagare att, precis där de står, beskriva sin upplevelse utifrån sitt företags vardag. Denna typ av temperaturtagning ger inte en heltäckande och definitiv bild, istället fångar den vad som bäst kan beskrivas som en avskalad och nära bild av deltagande företagares upplevelse av digital transformation “in action”.
Under studien har totalt 1290 stycken slumpmässigt utvalda företag kontaktats. I studien deltar företag från regionens alla kommuner. Av utvalda företag besvarade 475 stycken studiens fem påståenden, vilket ger en svarsfrekvens på 37%. Av deltagande företag är 53% mikroföretag med 1-9 anställda och 47% småföretag med 10-49 anställda.
Resultat: Företagens värdering av digitalisering
Vid en sammanställning av resultatet framträder en intressant bild. När företagare blir ombedda att värdera sitt företags grad av digitalisering, mitt i vardagen, är tendensen tydlig. Majoriteten av dem upplever att företaget besitter en hög grad av digitalisering. Denna tendens är tydlig både för regionen som helhet som för regionens kommuner. Merparten av de företag vi samtalat med upplever sig berörda av den pågående samhällsdigitaliseringen. Likaså upplever merparten att de på ett eller annat sätt adresserar frågan. Det är tydligt att digitalisering är en påtaglig del av vardagen för studerade småföretagare, vilket rimligen borde innebära att det bland regionens näringsliv i stort pågår en omfattande digital transformation. Dock är vår erfarenhet den, att vad som anses vara hög grad av digitalisering kan skifta markant mellan företag, likaså karaktären på de digitala initiativ som tas. För ett företag innebär det digitala initiativet uppkopplade och sensor-styrda produkter, medans det för ett annat företag innebär användandet av applikationen Excel som verktyg vid projektarbete.
Företagens värdering av respektive
dimension (påstående).
För studien valdes fem påståenden ut från projektets teoretiska ramverk och dess fem analysdimensioner av digital transformation. Deltagande företag har värderat respektive påstående från ett till sju, där ett innebär att det inte alls stämmer överens med företagets upplevelse, och där sju innebär att påståendet stämmer fullständigt överens med företagets upplevelse.
Sammantagen ögonblicksbild av
Region Kalmar län
Diagrammet med sina fem staplar presenterar en sammantagen bild av hur företag förhållt sig till de fem påståendena. En högre stapel innebär att fler företag värderat dimensionen högt. Respektive företags sammantagna poäng har placerat dem i antingen kategorin låg, måttlig eller hög digitaliseringsgrad. Digitaliseringsgrad ger en bild av företagens sammantagna värdering av studiens fem påståenden. Låg motsvarar en värdering på 1,2,3 poäng på en sju-gradig skala för respektive påstående; måttlig motsvarar 4 poäng; hög motsvarar en värdering på 5,6,7 poäng. Procentsiffran visar fördelning av antal företag inom respektive kategori. Här för regionen som helhet.
Ögonblicksbild av regionens kommuner
Vid en försiktigt jämförelse mellan regionens kommuner kan det vara intressant att notera följande: Kalmar (72,9%), Emmaboda (71,4%), och Högsby (70,6%) är de tre kommuner med högst andel företag i HÖG grad av digitalisering; Borgholm (32,0%), Mörbylånga (25,6%), och Västervik (25,0%) är de tre kommuner med högst andel företag i LÅG grad av digitalisering; Hultsfred (36,4%), Oskarshamn (31,8%), och Vimmerby (28,9%) är de tre kommuner med högst andel företag i MÅTTLIG grad av digitalisering; Vimmerby (48,9%) och Oskarshamn (45,5%) är de enda två kommunerna där färre än hälften av företagen placeras i HÖG grad av digitalisering. Det är dock av vikt att påminna om en viss återhållsamhet och att inte dra stora och långtgående slutsatser baserat på denna typ av resultatsammanställning. Jämförelser är här inte det samma som rangordning, vilket Borgholms kommun är ett bra exempel på. Borgholm är å ena sidan den kommun med högst andel företag i kategorin LÅG digitaliseringsgrad, men har å andra sidan en större andel företag i kategorin HÖG digitaliseringsgrad än fem andra kommuner. Att rangordna blir således av mindre intresse, jämförelse för ökad insikt av större intresse.
Resultat: Digital Transformation
För att bättre förstå digital transformation har deltagande företags agerande satts i relation till dess upplevelse av sin omgivning. Detta perspektiv baseras på ett antagande om att företagets agerande antas variera och ta sig olika uttryck och omfattning i relation till upplevd grad av digitalisering i företagets omgivning. I REDIT pratar vi om omgivningen som företagets digitala spelplan. Med en god förståelse för den digitala spelplanen och på vilket sätt den påverkar företaget, ges bättre förutsättningar för en hållbar och framgångsrik digitalisering.
I studien har företagets digitala transformation komprimerats och förenklats till att omfatta ett påstående från vart och ett av de fyra dimensionerna: företagets digitala kapabilitet, företagets digitala värdeskapande, företagets digitala strategi, och företagets digitala nytta. För respektive påstående har deltagande företag blivit ombedda att värdera sitt agerande från ett till sju. Värdering 1,2,3,4 anses utgöra låg grad av digital transformation, och värdering 5,6,7 anses utgöra hög grad.
Positioner av Digital Transformation
Vid en närmare analys av företagens svar har fyra positioner av digital transformation identifierats: digital framkant, digital relevans, digital skugga, och digital risk.
Position:
Digital Framkant
I denna position återfinns företag som upplever sin bransch präglad av en låg grad av digitalisering, men detta till trots agerar med hög grad av digital transformation.
Urtypen för företag i denna position präglas av hög kompetens när det gäller att arbeta med olika digitala lösningar, de har ett tydligt och naturligt inslag av digital teknik i sitt värdeskapande till kund, företaget har uttalade strategier för sin digitalisering, och deras digitala initiativ är i stor utsträckning lönsamma.
Av alla deltagande företag kvalificerar sig 3% som urtyper för denna position, vilket är 9% av alla urtyper. Sammantaget värderar företag påståenden enligt digital framkant vid 14% av tillfällena.
Position:
Digital Relevans
I denna position återfinns företag som upplever sin bransch präglad av en hög grad av digitalisering, och som agerar med en hög grad av digital transformation.
Urtypen för företag i denna position präglas av hög kompetens när det gäller att arbeta med olika digitala lösningar, de har ett tydligt och naturligt inslag av digital teknik i sitt värdeskapande till kund, företaget har uttalade strategier för sin digitalisering, och deras digitala initiativ är i stor utsträckning lönsamma.
Av alla deltagande företag kvalificerar sig 16% som urtyper för denna position, vilket är 41% av alla urtyper. Sammantaget värderar företag påståenden enligt digital relevans vid 37% av tillfällena.
Position:
Digital Skugga
I denna position återfinns företag som upplever sin bransch präglad av en låg grad av digitalisering, och som själva uppvisar en låg grad av digital transformation.
Urtypen för företag i denna position präglas av en låg grad av kompetens när det gäller att arbeta med olika digitala lösningar, de har inga eller bristande inslag av digital teknik i sitt värdeskapande till kund, inga uttalade strategier för företagets digitalisering, och låg grad av lönsamma digitala initiativ.
Av alla deltagande företag kvalificerar sig 14% som urtyper för denna position, vilket är 36% av alla urtyper. Sammantaget värderar företag påståenden enligt digital skugga vid 28% av tillfällena.
Position:
Digital Risk
I denna position återfinns företag som upplever sin bransch präglad av en hög grad av digitalisering, men som uppvisar en låg grad av digital transformation.
Urtypen för företag i denna position präglas av en låg grad av kompetens när det gäller att arbeta med olika digitala lösningar, de har inga eller bristande inslag av digital teknik i sitt värdeskapande till kund, inga uttalade strategier för företagets digitalisering, och låg grad av lönsamma digitala initiativ.
Av alla deltagande företag kvalificerar sig 5% som urtyper för denna position, vilket är 14% av alla urtyper. Sammantaget värderar företag påståenden enligt digital risk vid 21% av tillfällena.
Positioner av Digital Transformation och
dess fördelning i Region Kalmar län
Oavsett om aktuell omgivning karakteriseras av en hög eller låg grad av digitalisering presenterar de både möjligheter och utmaningar att navigera. Vid en hög grad av digitalisering finns exempelvis möjligheter till smidigare samverkan med andra företag, effektivare kommunikation med kunder, innovativ produktutveckling etc. Samtidigt medför en omfattande digitalisering utmaningar i form av höga krav och förväntningar på företaget, vilket det inte alltid finns tid, pengar eller förmåga att leva upp till. Vid en låg grad av digitalisering finns det exempelvis möjligheter för företaget att ta digitala initiativ och skapa sig en stark position inom sitt marknadssegment. Samtidigt riskerar omgivningens låga grad av digitalisering att hämma företagets utveckling och invagga till en bedräglig bekvämlighet.
Sammantaget visar studiens resultat på att branschens grad av digitalisering påverkar företagets digitala transformation. Desto högre grad av upplevd digitalisering i branschen, desto mer omfattande blir företagets egna digitala transformation. Likadant kan det omvända ses, desto lägre grad av upplevd digitalisering i branschen, desto mindre omfattande blir företagets egna digitala transformation.
Urtyper av Digital Transformation och
dess fördelning i Region Kalmar län
Bland deltagande företag återfinns vad som i studien kommit att kallas för urtyper. Med urtyp menas ett företag som värderat alla fyra dimensioner av digital transformation karakteristiskt för en viss position. Till exempel kan företag B värderat grad av digitalisering HÖG och alla fyra dimensioner av digital transformation HÖGA, vilket placerar företaget som urtyp i position digital relevans. Totalt är 38% av deltagande företag identifierade som urtyper.
Resultat: Dimensioner av Digital Transformation
Analys: Företagets
Digitala Kapabilitet
Företagets digitala kapabilitet omfattar dess kärnkompetenser och dynamiska förmåga att bemöta en föränderlig omgivning.
Majoriteten av de tillfrågade företagen i studien med en hög grad av digital kapabilitet befinner sig i en bransch med hög grad av digitalisering. Att verka i en bransch som är eller blir allt mer digitaliserad ställer höga krav på företag att utbilda och rekrytera personal med förmåga att hantera och arbeta med relevant digital teknik och digitala applikationer/tjänster. Att sakna digital kompetens riskerar att utmana företaget både kortsiktigt som långsiktigt.
Analys: Företagets
Digitala Värdeskapande
Digitalt värdeskapande sätter fokus på hur företag använder och harmoniserar digital teknik i den dagliga verksamheten för att kunna leverera värde till sina kunder.
Tendensen är tydlig, företag i en digitaliserad bransch är de som i större utsträckning tenderar till att dra nytta av den digitala tekniken i sitt värdeskapande till kund. Det verkar med andra ord som om branschens grad av digitalisering till viss del driver på företagets användande av digital teknik. Bland regionens företag finns det en mindre grupp som befinner sig i branscher med låg grad av digitalisering men för vilka digital teknik är avgörande för att kunna leverera till kund. Det är rimligt att anta att en sådan kombination placerar företag i en digital framkant inom sina respektive branscher. För en relativt stor grupp av tillfrågade företag finns det en tendens till miss-match. Dessa företag befinner sig å ena sidan i en bransch med hög grad av digitalisering, men har å andra sidan själva ännu inte dragit nytta av eller ansett sig vara i behov av den digitala tekniken för att skapa värde till kund. Det är här rimligt att denna miss-match utgör både ett hot och en digital utvecklingspotential.
Analys: Företagets
Digitala Strategi
Digital strategi sätter fokus på företagets uttalade och medvetna plan för att dra nytta av digitaliseringens möjligheter.
De företag som anger att de inte har uttalade strategier är i majoritet. Utan uttalade strategier är det rimligt att anta att beslut och agerande relaterat till företagets digitala transformation i stor utsträckning blir ad-hoc.
De företag i studien med uttalade strategier för sin digitala transformation befinner sig i större utsträckning i en bransch med hög grad av digitalisering. Det är rimligt att anta att digitala initiativ och förväntningar i företagets omgivning för med sig ett ökat fokus och behov av tydliga mål i det egna arbetet med digitala initiativ. Det får anses tydligt att utan ett yttre tryck finner deltagande företag inte det nödvändigt att tänka eller agera strategiskt kring sin digitalisering. För de som ändå gör det är det högst troligt att det bidrar till ett ökat värdeskapande och starkare branschposition. Vid en närmare analys ses en tendens där företag med en hög grad av digital kompetens även i större utsträckning har uttalade strategier. Det är rimligt att anta, att desto högre grad av digital kompetens, desto större förmåga att tänka strategiskt kring digitala initiativ. Det finns också en tendens att företag med uttalade strategier i större utsträckning upplever sina digitala initiativ som lönsamma.
Analys: Företagets
Digitala Nytta
Företagets digitala nytta förstås dels i relation till den förändring som möjliggjorts i organisationen, interna prestationer, och dels vad som möjliggjorts i relation till företagets omgivning, externa relationer.
Det finns en tydlig koppling mellan en hög grad av digitalisering i omgivningen och en hög nivå av upplevd digital affärsnytta. Det är rimligt att anta att företag som befinner sig i en mer digitaliserad bransch tar fler digitala initiativ än företag i branscher med låg grad av digitalisering. Fler genomförda initiativ torde påverka sättet på vilket företag angriper och genomför sina digitala initiativ och med det också graden av framgång. För företag som erfar hög grad av nytta men som befinner sig i en bransch med låg grad av digitalisering, är det rimligt att anta att tagna digitala initiativ skapar nytta på ett sätt som särskiljer dem från deras konkurrenter. Företag som befinner sig i en bransch med en hög grad av digitalisering men som inte anser att deras digitala initiativ brukar löna sig utgör den minsta gruppen av företag i studien.
Vid närmare analys av den digitala affärsnyttan kan tre intressanta tendenser urskiljas: (1) företag med en högre grad av nytta anger i större utsträckning att de besitter en hög grad av digital kompetens, (2) företag med en högre grad av nytta anger i större utsträckning att de har formella strategier för sin digitalisering, (3) företag med en högre grad av nytta anger i större utsträckning att den digitala tekniken är avgörande för att kunna leverera till kund.
Mer information och vidare kontakt
Ta temperaturen på företagets digitala transformation?
Värdera företagets digitala temperatur via framtaget formulär för självvärdering via denna länk: Företagets Digitala Temperatur. i studiens webbenkät. Det finns möjlighet att delta i projektets studie och bidra till ökade insikter och ny kunskap. Deltagande sker via framtagen webbenkät som ni finner via denna länk: REDIT-Företagets Digitala Temperatur
Läsa mer?
Ladda ner någon av projektets olika rapporter. Ni finner dem via denna länk: REDIT-rapporter.
Kontakt med en forskare?
Välkommen att kontakta projektets arbetsgrupp och forskare. Ni finner kontaktuppgifter via denna länk: REDIT-kontakt.